Samoco verplaatst het historische schip Céphée in België
Samoco heeft de symbolische aak veilig gehesen, getransporteerd en geïnstalleerd in Antwerpen, België.
31
March 2023

De Céphée, gebouwd in 1937 in Frankrijk, werd in 1984 door de Vrienden van het Nationaal Scheepvaartmuseum gekocht van het Antwerpse Rijn- en Binnenvaartmuseum en geschonken aan de stad Antwerpen. Bij de sluiting van het Nationaal Scheepvaartmuseum moest deze unieke aak worden verplaatst naar de Droogdokken, waar hij een maritieme belevingsplek zal krijgen.

Samoco, een onderdeel van Sarens, ging de uitdaging aan om het schip te verhuizen van de Jordaenskaai naar de Droogdokkensite. Het team stelde een technische oplossing voor het project voor. Het project werd in twee fasen uitgevoerd:

  • Het eerste deel omvatte de engineering, constructie en installatie van een ondersteunend stalen frame rond het schip en een houten frame binnenin het schip.
  • Het tweede deel bestond uit de engineering en het opvijzelen met de SCJ50, het transport met 12 aslijnen van de K25 SPMT, het opvijzelen op de nieuwe locatie en het verplaatsen van het ponton naar een nieuw gebouw met wielstellen op de Droogdokkenlocatie, een paar kilometer verderop.

Voor de eerste fase werden de stalen en houten frames besteld, geassembleerd en half februari rond het binnenvaartschip geïnstalleerd. Het ponton meet 40m x 5,8m x 4m en weegt 90T inclusief de 40T stalen structuur eromheen.

De tweede fase begon met het opvijzelen van het ponton om de SPMT's eronder te installeren. Voordat het ponton werd vervoerd, moest ons team ervoor zorgen dat de onderstaande voorbereidingen waren getroffen:

  • Demontage van de betonnen muur
  • Verwijderen van beschermd hekwerk
  • Beheer van straatmeubilair
  • Verwijdering van de voorgevel van het magazijn
  • Installatie van stalen platen
  • Aanvraag transportvergunning
  • Afsluiten van de weg
  • Afkoppelen van tramlijnen

Met alles nauwgezet gepland werd het ponton 's nachts door de SPMT's naar zijn eindbestemming gebracht. Het ponton werd vervolgens voor het gebouw geplaatst en op het vijzelsysteem neergelaten. De SPMT's werden verwijderd en het ponton werd op onze wielstellen neergelaten. Vervolgens werd de bak in het gebouw geduwd en op de betonnen begane grondvloer neergelaten.