Toen afgelopen juli een boot het brugdek van de Humbeekbrug in België raakte, nam Sarens onmiddellijk contact op met onze klant Herbosch-Kiere en bood een ponton aan om het beschadigde brugdek zo snel mogelijk te verwijderen.
Na een gesprek met de klant op vrijdag, werkte Sarens Technical Solutions & Engineering tijdens het weekend snel om het ponton Josef-Rosa klaar te maken en van Gent naar Willebroek te varen voor de laatste voorbereidingen. Dit specifieke ponton werd gekozen omdat het een 19,5 meter brede brug in Willebroek moest passeren, en het slechts 19 meter breed was.
Na een dag voorbereidingen in Gent en een dag in Willebroek was het ponton dinsdag klaar om de beschadigde brug te verwijderen. Ondertussen werd al het andere materiaal, waaronder SPMT's, pompen en steunen, per vrachtwagen van de werf naar Willebroek gebracht, wat slechts 20 minuten duurde. Sarens leverde ook hydraulische lieren, twee 700-tons kranen en een CS350 hefsysteem.
Het Sarens Technical Solutions & Engineering-team moest zijn expertise snel inzetten om enkele van de grootste uitdagingen en speciale vereisten van de operatie op te lossen. Een factor was bijvoorbeeld de geringe hoogte die nodig was om de brug op te pakken, met slechts 1,2 meter tussen het brugdek en het waterniveau. Uiteindelijk kreeg de bemanning 40 cm extra speling door de verlaging van het water door WenZ. Dit maakte het mogelijk om onder de brug door te varen met het ponton en de SPMT's.
Eerst pakte Sarens het 165 ton zware brugdek op met de duwbak en SPMT's. Toen het volledige gewicht was opgepakt, werd het brugdek op de SPMT's geplaatst. Nadat het volledige gewicht door de SPMT's en de bak was opgenomen, ballastte de bemanning de bak een meter hoger om met de brug boven de betonnen constructie uit te komen. Sarens verplaatste het ponton vervolgens zo ver mogelijk naar voren om een draai van 90 graden mogelijk te maken. Tot slot reed de bemanning een cirkel met de SPMT's om het brugdek tussen de bakken te plaatsen voordat ze wegvoerden.
Met het brugdek veilig aan boord voer het ponton naar Wintam, vlakbij waar Sarens wachtte met twee 700-tons kranen om het in tandem van het ponton af te hijsen. Hiervoor moest de bemanning een kritisch tijdsvenster omzeilen waardoor het binnenschip alleen tijdens hoogwater kon binnenvaren. Hierdoor had het team slechts ongeveer drie uur de tijd om de brug op te hijsen. Cruciaal was de positie van de kranen omdat ze vijf meter achter de kade moesten blijven op voldoende afstand van elkaar zodat de brug de twee kranen kon passeren tijdens het zwenken.
Sarens’ quick thinking, personnel training, material planning, and ability to collaborate seamlessly within a short time period made it possible for our client to open the canal to ships as quickly as possible. In all, seven team members were responsible for the project’s execution on-site. Communication on-site was very fluent, and crane operation seamless. We are pleased that we could serve our client in such a short time while still maintaining high standards of operation and most importantly, safety. Congratulations to everyone for this fantastic last-minute effort!