Sarens werd door onze vertrouwde klant, SM Besix Galère, gevraagd om brugliggers te vervangen als onderdeel van de renovatie van het Huccorgneviaduct in Wanze, België.
De brug die de sporen naar Luik ondersteunt, werd tussen januari en juli 2022 gerenoveerd en vrijgegeven voor het verkeer voordat de werken aan de sporen naar Namen konden beginnen. Sarens zorgde voor de renovatie tijdens deze eerste fase van het project. Onze betrokkenheid werd voortgezet met de renovatie van het viaduct van Huccorgne dat de E42/A15 ondersteunt in januari 2023. De laatste fase van de renovatie richt zich op de vervanging van de sporen richting Namen. Het project wordt naar verwachting in juli 2023 opgeleverd.
Met constante verkeersbewegingen naast de locatie en een overvolle ruimte, zette Sarens de:
Ons team ter plaatse was betrokken bij het verwijderen en plaatsen van de brugliggers voor in totaal negen overspanningen - dat wil zeggen vier liggers per overspanning. De oude liggers werden verwijderd met een spreider van 27,5 meter. Bert Kustermans, projectmanager bij Sarens: “De locatie en de hoogte van de brug vormden een uitdaging die werd aangepakt door de juiste apparatuur te plannen en te selecteren, een klus die zeer goed werd geklaard door onze Sarens-collega Luc Vanderstraeten, een ervaren CAD-ontwerper, en door de liften soepel uit te voeren.” Hij voegt eraan toe: “Het team verzekerde zich ervan dat er geen ruimte was voor fouten, aangezien we zware balken aan het hijsen waren naast een snelweg met constant verkeer.”
Na deze operatie zette Sarens ook twee 130T-kranen in om de Universiteit Hasselt in staat te stellen de restcapaciteit van de 32 meter lange betonnen brugliggers van het Huccorgne viaduct te testen. De liggers werden vervoerd naar het Applicatiecentrum Beton en Constructie van de UHasselt voor stabiliteitsmetingen. Zoals veel van de huidige viaducten op Waalse wegen, dateren deze brugonderdelen van eind jaren 1960 en begin jaren 1970. De Waalse regering, die dit project financierde, wil momenteel de toestand van hun viaducten in kaart brengen. Met deze studie zullen onderzoekers richtlijnen kunnen geven voor de verdere stappen die genomen moeten worden voor de andere bruggen die op dezelfde manier gebouwd zijn.
Sarens is er trots op deel te hebben uitgemaakt van deze grote renovatiewerken aan de Belgische autosnelwegbrug. Het viaduct werd op een ecologische en economische manier opgewaardeerd omdat oude balken konden worden gerecycleerd voor onderzoeksdoeleinden. De snelwegbeheerder koos voor een geweldige oplossing die als vlaggenschip kan dienen voor meer bruggen in de toekomst.