Sarens werd door onze klant Smulders en Besix gevraagd om een complete technische oplossing en engineering services te leveren voor de installatie van de 1600T brug over de ringweg in Zaventem in een tijdgevoelig project.
De Brusselse ringweg is een van de drukste snelwegen van België. Als onderdeel van het ringbrede vernieuwingsproject dat door De Werkvennootschap wordt gecoördineerd, moest de brug over de ringweg in Zaventem binnen een beperkt tijdsvenster voor verkeersafsluiting worden geïnstalleerd.
Gezien de kritieke tijdslimiet heeft Sarens het project nauwgezet gepland en voorbereid. Het team gebruikte een geavanceerde 3D-scanner om een digitale tweeling van de rijroute te creëren. Dit hielp bij het ruim van tevoren in kaart brengen van de meest kritieke rijmanoeuvres. Tijdens het project werd onder andere de volgende apparatuur gebruikt:
28 vrachtwagenladingen materiaal arriveerden vanuit het hoofdkantoor in Wolvertem en alle K24ST-trailers kwamen rechtstreeks van andere Sarens-werkplaatsen in Frankrijk, Nederland en België.
De brug van 1600 ton (105 m lang en 27 m breed) werd 2 m opgevijzeld met behulp van zes CS350 klimtorens om vier CS1000 klimtorens op K24ST-trailers onder het brugdeel te plaatsen. Nadat de lading was overgebracht op de SPMT en de klimtorens waren opgesteld, was de brug klaar om naar de plaats van installatie te worden vervoerd.
Projectingenieur Bart Hemeleers: “De brug moest onder de brug worden gereden die Sarens vorig jaar had geïnstalleerd. De analyse van het 3D-model toonde een tolerantie van slechts een halve meter.” Hij voegt eraan toe: “Een riskante en krappe wringing, maar het stelde ons in staat om de brug onmiddellijk op te vijzelen nadat we eronderdoor waren gereden.”
De sleutel tot het succes van dit project was een vijzelsysteem dat de belasting aankon en toch onder de bestaande brug door kon. Deze oplossing van Sarens bleek een enorme tijdsbesparing te zijn. De oorspronkelijk voor 36 uur geplande afsluiting van de snelweg werd teruggebracht tot slechts 15 uur dankzij de op maat gemaakte oplossing en nauwkeurige engineering van Sarens.
Sarens was ongeveer twee weken ter plaatse, inclusief mobilisatie en demobilisatie. Onze twaalfkoppige crew monteerde de apparatuur en voerde de uiteindelijke operatie veilig, efficiënt en succesvol uit.
Volgens Peter Keyen, projectmanager bij Sarens, “Na de 1000T bridge installation vorig jaar en de 800T bridge extraction in oktober vorig jaar, betekende deze verhuis de derde en laatste interventie van Sarens op de werf in de Henneaulaan.”
Sarens bewees een betrouwbare en bekwame partner te zijn, die onze klanten bijstond tijdens elke mijlpaalmanoeuvre van dit project.
Bekijk hier de video van deze spectaculaire brugverplaatsing.